Skip to main content

ارتبــاط بـا مــــا (جهت خرید عمده) : ۰۳۴۳۴۲۶۷۲۶۸ - ۰۹۳۹۵۱۹۴۴۸۲ | 

برای خرید تماس بگیرید.
  • ۰۳۴۳۴۲۶۷۲۶۸

  • ۰۹۳۹۵۱۹۴۴۸۲

ارتباط در شبکه های اجتماعی

اهمیت هیومیک اسید در کنترل فرسایش خاک

هیومیک اسید خواص فیزیکی و بیولوژیکی خاک را بهبود می بخشد و از این رو ابزار ارزشمندی در کنترل فرسایش می باشد. به طور معمول، در کنترل فرسایش، خاک به نحوی آسیب دیده است تا محیط بهینه برای رشد گیاهان جدید فراهم نشود. بنابراین، استفاده از تهویه‌کننده‌های خاک  به یک بخش استاندارد از هر برنامه کنترل فرسایش در بسیاری از کشورها تبدیل شده است و در آینده نیز افزایش خواهد یافت. هیومیک اسیدها به عنوان تهویه‌کننده‌ها، محرک‌های زیستی ارزشمند و تقویت‌کننده‌های رشد هستند و متابولیسم گیاهان را تحریک می‌کنند، کارایی و تولید کلروفیل را افزایش می‌دهند، آنتی اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهند، در دسترس بودن مواد مغذی را بهبود می‌بخشند و ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش می‌دهند. آنها سیستم ریشه و رشد گیاه را تقویت می کنند. علاوه بر این، آنها توانایی ترکیب کلوئیدهای خاک را با افزایش نیروهای پیوستگی  این ذرات بسیار ریز خاک افزایش می دهند و کمپلکس های خاک رس- هوموس پرباری را فراهم می کنند. در نتیجه، آنها ابزار موثری برای کنترل فرسایش خاک ارائه می دهند.

فرسایش خاک 

خاک رس

آنها نه تنها توانایی اتصال مواد مغذی و فلزات سنگین و آلومینیوم را دارند، بلکه ظرفیت تبادل کاتیونی خاک را نیز افزایش می‌دهند و در نتیجه مکان‌هایی را که مواد غذایی در آن‌ها متصل می‌شوند افزایش می‌دهند و خانه‌ای برای تکثیر میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کنند. هیومیک اسیدها باعث افزایش خاک خوب زراعی و افزایش مواد آلی (هوموس)، تعداد و فعالیت میکروبی در خاک می شوند. آنها سطح بالایی از کربن در دسترس را فراهم می کنند که به عنوان منبع غذایی برای میکروارگانیسم های طبیعی و افزوده شده عمل می کند. اسیدهای آلی جذب مواد مغذی را افزایش می دهند و به ریشه های اولیه کمک می کنند. آنها ظرفیت نگهداری مواد مغذی در خاک را افزایش می دهند، نفوذ آب را بهبود می بخشند و سبب نفوذ آسان تر ریشه می شوند.

هیومیک اسیدها را می توان در پروژه های پوشش گیاهی مجدد و در آنچه که به عنوان کاشت آبی شناخته می شود، به کار برد که ثابت کرده است یکی از موثرترین روش ها برای کنترل فرسایش و بازکشت مزارع فاقد خاک طبیعی (نرمال) است. به ویژه خاک هایی که با فرسایش مواجه هستند.

هیومیک اسیدها برای کشت مجدد دامنه های شیب دار، کناره‌های بزرگراه‌ها و کنار جاده‌ها، برای تثبیت شیب و خاکریز، سبز کردن زمین‌های معدنی، مکان‌های ساختمانی و دفن زباله، نگهداری از پارک‌ها، زمین‌های ورزشی و زمین‌های گلف و غیره ایده‌آل هستند.

پوشش گیاهی متراکم در مناطق شیبدار به عنوان یک عامل موثر برای کنترل فرسایش خاک می باشد. بنابراین، استفاده از هیومیک اسیدها سبب کاهش فرسایش خاک و آبشویی مواد مغذی می شود.

اسیدهای هیومیک را نیز می توان با مالچ چوب، کود، بذر و غیره مخلوط کرد و با هم در کشت های آبی  با آب به منطقه ای که قرار است بازکشت  شود اسپری کرد. آنها را می توان حتی در شیب ترین دامنه ها اعمال کرد. منطقه بلافاصله تثبیت شده و خطر فرسایش کاهش می یابد.

عمل کنترل فرسایش با هیومیک اسیدها که در بالا توضیح داده شد نیز به عنوان وسیله ای موثر برای کنترل حرکت رسوب در خاک عمل می کند. مشخص شده است که حرکت ذرات خاک، آلاینده ها و مواد مغذی متصل به ذرات باعث ایجاد اثرات زیست محیطی قابل توجهی بر آب های سطحی می شود.

در کنترل فرسایش، محصولات هیومیک را می توان به روش های مختلفی به کار برد. آنها را می توان قبل از کاشت به خاک اضافه کرد، در دوغاب کشت آبی مخلوط کرد، با دست پخش کرد و یا از دستگاه های پخش کننده  استفاده کرد. در مناطقی که ادغام در خاک به دلیل شیب های تند یا صعب العبور بودن مطلوب یا امکان پذیر نیست، می توان آنها را با اکثر پخش کننده ها و دستگاه های پخش استفاده کرد.

محصولات هیومیک را می توان از نظر اقتصادی و مقرون به صرفه برای انواع خاک ها و گیاهان استفاده کرد. آنها کاملا طبیعی، ایمن و موثر هستند.

خلاصه مقاله

هیومیک اسید، یک ماده طبیعی و ارزشمند است که با بهبود ساختار خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب، تقویت رشد گیاهان و افزایش فعالیت میکروبی در خاک، به طور موثری از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. این ماده در پروژه‌های احیای مناطق آسیب‌دیده، تثبیت شیب‌ها و کنترل حرکت رسوب کاربرد گسترده‌ای دارد و به دلیل طبیعی بودن، مقرون به صرفه بودن و اثربخشی بالا، به عنوان یک راهکار پایدار در مدیریت خاک و کنترل فرسایش شناخته می‌شود.